***Voeding en jouw huid***

/***Voeding en jouw huid***

***Voeding en jouw huid***

Wat zijn de beste voedingsmiddelen om een stralende huid te krijgen?

In grote lijnen

Jouw huid
Het grootste orgaan van je lichaam, laat zien hoe gezond je vanbinnen bent. Huidproblemen zijn vaak reacties op mineralentekorten, stress en ontstekingen.
Met de juiste voeding kun je al veel huidproblemen oplossen. Dit onderwerp is zo grandioos groot, dat ik er wel een boek over zou kunnen schrijven. Ik zal me beperken tot een aantal gezonde voedingsmiddelen en mineralen. Mocht je de behoefte hebben ergens meer van te weten, laat het me dan gerust weten.
Met welke basisvoedingsmiddelen behoud je een mooie huid?
Er zijn bepaalde soorten voeding die specifiek bijdragen aan een mooie, zuivere, gezonde huid. Deze zijn onder andere:
  • Omega-3 Meervoudig onverzadigde vetzuren
Ze zijn onmisbaar voor je huid. Het houdt je cellen gezond en beschermen je tegen schadelijke stoffen. Hieronder een paar voorbeelden van  Omega-3 houdende voedingstoffen:
Krill Oil, kokosnootolie, walnoten en lijnzaad, vette vis o.a. makreel, paling, zalm, haring, sardientjes.
  • Eiwitten

Eiwitten: een belangrijke bouwstof die helpt bij de groei en herstel van de cellen in het lichaam. Bijvoorbeeld; mager vlees, vis, eieren, bonen en noten.

  • Rauwe groente en sappen

Groentes zitten vol water en belangrijke voedingsstoffen zoals mineralen en polyfenolen, en helpen bij een optimale werking van het natuurlijke reinigingssysteem van je lichaam. Een makkelijke manier om te zorgen dat je elke dag voldoende verse groente binnenkrijgt is door middel van sappen.

  • Antioxidantrijke voeding
Bosbessen staan erom bekend dat ze zeer rijk zijn aan antioxidanten en polyfenolen. Ze beschermen de huidcellen tegen schade en aantasting, waardoor de huid langer jong blijft. Ook groene thee, wortels en kurkuma (koenjit) zitten vol antioxidanten.
  • Gefermenteerde voeding
Gefermenteerde voedingsmiddelen versterken de werking van omega- vetzuren en spijsverteringsenzymen in je lichaam, en dragen zo hun steentje bij om de huid sterk en gezond maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zuurkool.
  • Water
Je lichaam heeft de hele dag door water nodig, zodat je organen, weefsels, cellen, en dus ook je huid altijd voldoende gehydrateerd zijn. Bij een gezonde vochtbalans kunnen afvalstoffen bovendien efficiënt worden afgevoerd, zowel via het transpireren van de huid als via de urine. Drink dagelijks minimaal zo’n twee liter puur en schoon water. Reinigen is erg belangrijk voor je lichaam, organen die je lijf reinigen zijn je lever, nieren, bijnieren, schildklier en de darmen. Reinig je lijf met water.
  • Vitamines en mineralen
Vitamine A:
Voor elasticiteit en collageen (stevigheid). Vermindert kans op infecties.
Voeding: wortelen, spinazie, abrikoos, groene kool, broccoli.Vitamine B:
Versterken van de huidcellen, egaliseren.
Voeding: Zilvervliesrijst, vette vis, noten, peulvruchten.Vitamine C:
Anti-oxidant, beschermt je huid tegen vrije radicalen.
Voeding: Citrusfruit, kiwi, ui, broccoli, spinazie, aardbeien.Vitamine D:
Wordt onder invloed van de zon aangemaakt in de huid (15 min. per dag). Verlaagt de kans op huidmelanomen, natuurlijke bescherming van de huid.
Voeding: Vette vis, vooral kabeljauw, eierdooiers, lever.Vitamine E:
Activeert de doorbloeding, celstofwisseling.
Voeding: koudgeperste olie zoals olijfolie, amandelen, rauwe noten, zilvervliesrijst en eieren.

  • Mineralen
-Selenium tegen roodheid
-Silicium Haar, nagels en huid
-Zink tegen ontstekingen
En last but not least…wat eet je beter niet
  • Voedingsmiddelen die ongezond zijn voor je huid
Om je huid zo mooi mogelijk te houden is het natuurlijk ook belangrijk om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden.
Bewerkte levensmiddelen (bijna alles wat uit een fabriek komt), granen, fructoserijke suikers, verzadigde vetten, transvetten (frituur) en melkproducten.
  • Ieder lijf is anders

Iedereen reageert anders op voedingsmiddelen, sommige mensen reageren zelfs allergisch op bepaalde voedingsmiddelen of hebben een bepaalde intolerantie. Bijvoorbeeld een gedehydrateerde huid, een huid met acnevorming of zelfs rimpels zijn dan het gevolg.

ACNE: Wanneer je veel last hebt van acne kun je jezelf laten testen op de intolerantie van bepaalde voedingsmiddelen. Vaak wordt er iets gevonden wat niet zo voor de hand liggend is maar wel steeds een ontstekingsreactie in de huid veroorzaakt met als gevolg acnevorming. Het elimineren van die voedingsmiddelen en het reinigen van de huid is wat je in dat geval het beste zou kunnen doen. Wist je dat de meeste zorgverzekeraars de behandeling van de acnehuid vergoeden? Wil je hier meer over weten? De medisch schoonheidsspecialistes bij Lopus kunnen je hier alles over vertellen, maak een adviesafspraak of kom gewoon even langs!

Een mooie huid straalt,
en dat maakt jou
 
“stralende jij” 
2018-10-17T13:17:42+00:00