Zonnebrand – Dermatitis Solaris
Iedereen kent het wel, de roodverbrande huid na blootstelling aan de zon. De reactie van de huid wanneer deze te veel UV-straling straling van de zon krijgt. Iedereen kan een zonnebrand krijgen. Mensen met een donkere huidtype kunnen alleen langer in de zon verblijven zonder dat ze verbranden.
Wanneer je te lang in de zon ligt, verbrand je. De rode huid die ontstaat, is tussen elf en twee uur ‘s middags vooral te wijten aan UV-B straling en in de namiddag aan UV-A.

TIPS:
1. “Zonnebanken is veiliger dan zonnen buitenshuis”

In zonlicht zit zowel UVA als UVB stralen. Van beide UV typen is inmiddels bekend dat ze kankerverwekkend zijn voor de huid. In de meeste zonnebanken zitten UVA stralen. Deze stralen zijn dus net zo kankerverwekkend als de UVA stralen uit de zon. Het antwoord is dus nee, zonnebanken is niet veiliger dan zonnen buitenshuis.

2. “Voordat ik een zonnige vakantie neem is het goed om de huid “voor te bruinen” op de zonnebank”

Het zogenaamde “voorbruinen” op de zonnebank kan je huid een bruine kleur geven. Bij mensen met een blanke huid blijkt deze bruine kleur echter nauwelijks bescherming te bieden tegen schade aan het DNA (erfelijk materiaal) door zonblootstelling. Weliswaar is het mogelijk dat je de eerste dagen onder de zon niet of minder gauw verbrandt, maar de huid loopt wel degelijk erfelijke schade op. Deze schade is dus in feite onzichtbare schade. Door stapeling van deze DNA schade wordt de kans op het krijgen van een huidkanker vergroot. Doe je dit voorbruinen op regelmatige basis voor een aantal jaren gaat je huid tevens sneller verouderen. Je krijgt op jonge leeftijd dan al te maken met verrimpeling, droge huid, pigmentvlekken, ouderdomswratjes en uitgezette adertjes. Een zonnebank zendt immers UVA stralen uit. Daarvan is inmiddels bekend dat ze kankerverwekkend zijn. Een simpel ezelsbruggetje is ook UV-A met de letter A van “aging” (huidveroudering). Kortom, voorbruinen is voor eventjes misschien mooi, maar vanwege de lange termijn schadelijke effecten wordt het niet aangeraden.

3. “De huid moet eerst lekker rood worden voordat ik bruin kan worden”

Wanneer de huid rood wordt tijdens of na het zonnen betekent dit dat er zichtbare schade is aan het DNA van de huidcellen. Er zijn dus huidcellen kapotgegaan of doodgegaan. Wanneer dit in de loop der jaren steeds vaker gebeurt, kunnen sommige beschadigde huidcellen kwaadaardig worden met de vorming van een huidkanker als gevolg. Het feit dat je huid eerst rood wordt voordat deze bruint is een teken dat je huidtype simpelweg niet goed tegen de zon kan. Beter is de huid in te smeren met een zonnebrandfactor met een hoge beschermingsfactor (SPF 30 of hoger *), waardoor de huid niet verbrandt en toch lichtelijk kan bruinen.

4. “Als ik bruin ben geworden na het zonnen hoef ik geen zonnebrandmiddel meer te gebruiken”

Onderzoek heeft aangetoond dat de zongebruinde kleur van mensen met een blanke huid gelijk staat aan maximaal SPF 5. Ondanks de bruine kleur is het dus nog steeds mogelijk dat de huid verbrandt en DNA schade oploopt. Je loopt dus nog steeds risico op het krijgen van een huidkanker en huidveroudering. Het overgrote deel van de mensen die nu rondloopt met een huidkanker heeft zelfs een zongebruinde en dus een beschadigde huid. Een bruine kleur is daarbij een ongewenste schutkleur voor de dokter. Wanneer u een huidkanker krijgt (deze is meestal rood van kleur) of een melanoom (deze is meestal bruin of zwart van kleur) valt deze voor de persoon en soms ook voor de dokter moeilijk te herkennen. De kans bestaat dus dat je de huidkanker pas in een laat stadium herkent met alle gevolgen vandien. Het advies is dus om toch een zonnebrandmiddel te gebruiken en regelmatig de schaduw te zoeken ook al bent u (diep)gebruind door de zon.

5. “Als ik een zonnebrandmiddel gebruik met een hoge factor kan ik eindeloos gaan zonnebakken”

Nee, een zonnebrandmiddel is niet bedoeld om langer in de zon te mogen zitten; deze is bedoeld om, gedurende de tijd dat je in de zon bent, de huid te beschermen tegen verbranding. Een zonnebrandmiddel geeft je dus geen vrijbrief om eindeloos te zonnen. Verder is het zo dat geen enkel zonnebrandmiddel, 100% de UV stralen kan blokkeren, zelfs factor 50 niet. Dit komt omdat mensen het middel niet altijd op de juiste manier op de huid aanbrengen. Te dun, te weinig en vaak te laat. Verder wordt het zonnebrandmiddel vaak uitgezweet door de warmte en door inspanning (sporten en zwemmen). Kortom, zoek ook vaak de schaduw op, draag en hoed en breng het zonnebrandmiddel om de 2 of 3 uur weer opnieuw aan volgens de voorschriften.

6. “Een zonnebrandmiddel breng ik pas aan als ik ga zonnen”

Dat is te laat. De UV stralen hebben in de paar minuten dat je op je ligbankje zit al de huidcellen weten te bereiken en mogelijk al DNA schade veroorzaakt. Het zonnebrandmiddel moet voldoende tijd hebben om in te werken. Smeer het zonnebrandmiddel 30 minuten vóórdat je de zon ingaat in en herhaal dit om de 2 uur of na inspanning (sporten, zwemmen etc..). Behalve met minerale zonnebescherming, deze biedt directe bescherming zoals de minerale poeders met en zonder kleur van Jane Iredale.

7. “Als ik een zelfbruinend middel op mijn huid smeer hoef ik geen zonnebrandmiddel meer te gebruiken”

Zelfbruinende middelen kunnen de huid een bruine of oranje bruine tint geven maar geven geen bescherming tegen verbranding. Ze bevatten namelijk geen zonnefilters die de UV stralen kunnen tegenhouden. Wanneer je een zelfbruinend middel gebruikt is het dus nog van belang om daaroverheen een zonnebrandmiddel te gebruiken met een hoge factor.

8. “Een dagcrème met factor 20 moet genoeg zijn als ik de zon in ga ”

Dagcrèmes van verschillende fabrikanten bevatten steeds vaker een beschermingsfactor. Deze factor geeft alleen aan hoe sterk uw gezichtshuid tegen UVB stralen wordt beschermd. U bent dus niet of nauwelijks beschermd tegen de schadelijke effecten van UVA stralen. Wanneer u in de felle zon terechtkomt is ons advies om over een dagcrème heen een breedspectrum zonnebrandmiddel te gebruiken, d.w.z., een middel dat beschermt tegen zowel UVA als UVB stralen. U herkent een erkende UVA bescherming aan het UVA logo. In de dagcrèmes van Yonka zitten geen zonbeschermende bestanddelen. Deze phyto-biologische samenstelling is speciaal afgestemd op de behoeftes van uw huid, dehydratatie, anti-age, vlekken etc. Deze breng je 2 maal daags aan terwijl je een zonbescherming meerdere malen per dag aanbrengt. Jammer om de crème, die voor andere doeleinden is bedoeld vaker op te “moeten” smeren om goed beschermd te blijven tegen de zon. En dan de prijs, voor zonbeschermende producten betaal je minder, dus wanneer we ze in de tube zouden mengen heeft u veel minder van de phytoaroma’s omdat de zonbeschermdende ingrediënten er ook nog bij inzitten.

9. “Zijn zonnebrandmiddelen kankerverwekkend”
Afgeraden wordt om merken met oxybenzone als filter te gebruiken totdat de wetenschap de veiligheid van deze filter kan garanderen. Vererop in mijn BLOG leest u waarom.

10. “Als ik in de schaduw zit (bijv onder een parasol) hoef ik mij niet in te smeren”

Een schaduw kan helpen maar ook daarin kunnen UV stralen toch je huid bereiken. Onder een palmboom zitten beschermt dus niet voldoende. De meeste parasols blijken daarnaast niet in voldoende mate UV stralen te blokkeren. Dus nee, ook in de schaduw moet je je insmeren.

11. “Tijdens een bewolkte dag kan ik mijn zonnebrandmiddel thuis laten”

Bewolking houdt UV stralen niet tegen ! Zelfs op een bewolkte dag in de zomer in eigen land of in een vakantieland kan je huid verbranden. Ook al zie je de zon niet, de UV stralen weten nog altijd je huid te bereiken. Smeer je dus gewoon goed in tijdens een bewolkte dag.

12. “Tijdens ski-vakanties hoef ik mijn gezichtshuid niet in te smeren, de zonkracht is dan toch lager ”

Dit is één van de grote misverstanden over zonnen. Juist in de bergen moet je je gezicht goed insmeren. Hiervoor zijn meerdere redenen voor te geven. In de bergen is de zonkracht tot wel twee keer hoger dan in eigen land. Dit komt doordat op grote hoogte de UV-straling tot wel 30% sterker is dan op zeeniveau. Ook weerkaatst de witte sneeuw ruim 80% van de zonnestralen waardoor de straling sterker wordt. In de bergen is ook de lucht veel schoner waardoor de UV-straling minder tegengehouden wordt. Verder ben je in die periode juist veel buiten waardoor je gezichtshuid relatief veel UV straling krijgt te verwerken. Omdat de meeste mensen in de wintermaanden (februari en maart) op skivakantieoorden verblijven is de huid nog niet gehard tegen de zonnestralen. Je huid is nog relatief dun en nog weinig gepigmenteerd. Juist dan is de huid extra kwetsbaar voor verbranding en DNA schade. Tot slot: vergeet ook niet dat zonnekracht niet samenhangt met de temperatuur. De zon kan op een heldere en koele dag net zo sterk zijn als op een warme dag. Het advies is dus om ook tijdens ski-vakanties je gezichtshuid en lippen om de 2 uur in te smeren met een hoge factor (SPF 30 of hoger)

De mate van zonverbranding
Behalve dat de huid rood wordt kan deze ook opzwellen en pijnlijk zijn. Men kan vier graden van verbranding van de huid door zonnestraling onderscheiden. Van lichte roodheid tot blaasjesvorming.
Waaròm wordt de huid bruin
Wanneer je voorzichtig met de zon omspringt, voorkom je verbranding en ontwikkel je een mooie bruine kleur. Toch moet men zich realiseren dat de zo begeerde bruine kleur in feite niets anders is dan een beschermingsmechanisme van het lichaam bij blootstelling aan zonlicht. Onder invloed van zonlicht gaan de pigmentcellen in de huid over tot het maken van pigmentkorrels die worden afgegeven aan de hoorncellen in de opperhuid. Dit pigment in de huid zorgt ervoor dat de grootste hoeveelheid ultraviolette straling wordt geabsorbeerd en gereflecteerd, waardoor minder schadelijke straling diep in de huid doordringt. Hoe bruiner de huid wordt, hoe beter deze beschermd raakt tegen de schadelijke straling. Daarnaast treedt bij regel matige blootstelling aan zonlicht een verdikking op van de opperhuid waardoor ook een verhoogde filtering en weerkaatsing van het licht optreedt. De pigmentatie en de verdikking van de huid samen, kunnen een bescherming tegen UV- straling veroorzaken met een factor van ongeveer twintig. In feite heeft iedereen die bruin is, zijn of haar huid zodanig aan de zon bloot gesteld dat het lichaam zich genoodzaakt zag zich tegen deze straling te beschermen.

Huidkanker
Huidkanker kan ontstaan door een opeenstapeling van UV-schade aan uw huid. Het is een optelsom van de jaren dat uw huid was blootgesteld aan de zon zonder dat u beschermende middelen heeft gebruikt zoals bijvoorbeeld zonnecrème of kleding.
Zonnebrandmiddelen
Het aanbod aan zonnebrandcrèmes is enorm. Hoe vind je nou de juiste? Ieder jaar worden er nieuwe “betere” producten aangeprezen met een hogere beschermingsfactor waardoor het lijkt alsof je hiermee langer in de zon zou kunnen blijven. Maar dat is niet het geval! Elke zonnebrand is bedoeld om gedurende de tijd dat je huid wordt blootgesteld aan de zon beschermd te zijn.
Er bestaan twee soorten zonnebrandfilters:
1. Chemische filters;
deze absorberen UV straling. Deze worden voornamelijk gemaakt van PABA’s, benzophenone, connamaten, kamfer- en methaanverbindingen. Op deze chemische ingrediënten blijken mensen steeds allergischer te reageren. Oxybenzone is een omstreden ingrediënt, omdat deze vrije radicalen kan vormen wanneer er zonlicht op de huid komt. Je smeert dus oxybenzone op je huid om jezelf tegen de zon te beschermen, maar dit ingrediënt oxideert juist onder zonlicht en valt anti-oxidanten aan! Het ingrediënt trekt ook de huid in en wordt gevonden in ons bloed, moedermelk en urine. Nu trekken veel ingrediënten onze huid in wanneer je het aanbrengt, maar oxybenzone is een ingrediënt wat je absoluut niet in je lichaam wilt hebben. Wanneer je een zonnebrand koopt, vermijd dan absoluut dit ingrediënt als je je mooie en gezonde huid wilt behouden.
2. Fysische filters;
Deze producten vormen een laagje op de huid waardoor het licht wordt gereflecteerd. Crèmes laten vaak een witte laag achter wat wellicht cosmetische gezien minder acceptabel is maar desalniettemin zeer effectief tegen zonverbranding. De transparante en gekleurde poeders van JANE IREDALE zijn onzichtbaar op uw huid of geven een egale teint. Hoofdbestanddelen zijn zinkoxide en titaanoxide. Beide stoffen zijn heilzaam voor de huid.

Welk anti-zonnebrand en SPF.
De bescherming tegen de zon wordt uitgedrukt met SPF (sun protection factor). Het is een simpele rekensom. Iemand met factor/SPF 20 kan 20x langer in de zon voordat hij verbrandt. Bij een lagere factor wordt meestal alleen tegen UVB spectrum beschermd maar met een hogere factor ook tegen UVA. Let op het erkende UVA logo op de verpakking! De tijd die je in de zon kunt zitten totdat je verbrandt is afhankelijk van de sterkte van de zon. Deze kan variëren van 0 tot 10 in Nederland. In de bergen kan dit oplopen tot zelfs 15 of hoger. Zonkracht tussen 0 en 4 verbrandt minder snel de huid. Vanaf zonkracht 4 moet de huid goed beschermd worden. De hoeveelheid UV straling is afhankelijk van wolken, vocht, stof en de hoeveelheid ozon.

Huidtype1 : 67 minuten / zonkracht – Verbrandt altijd en wordt niet bruin
Huidtype 2: 100 minuten / zonkracht – Verbrandt meestal en wordt een beetje bruin
Huidtype 3: 200 minuten / zonkracht – Verbrandt zelden wordt goed bruin
Huidtype 4: 300 minuten / zonkracht – Verbrandt nooit wordt diep bruin (mediterrane type)
Huidtype 5: Aziatisch
Huidtype 6: Negroide
Algemene richtlijnen:
Huidtypes 1 t/m 5 kunnen op een gewone dag wel volstaan met SPF 20. Op een zonnige dag SPF30. Huidtype 5 kunnen te alle tijden volstaan met SPF 20. Mensen met een zonneallergie dienen SPF50 te gebruiken. Huidtype 6 hoeft nooit zonnebrand te gebruiken.

Rekenvoorbeeld:
Bij zonkracht 4 huidtype 2 verbrandt de huid na 25 minuten in de zon.
100 minuten : (zonkracht) 4 = 25minuten
SPF 20 x 25 minuten = 800 minuten. Dat is ruim 8 uur zonbescherming.
Voorwaarde is wel dat de zonebescherming overal wordt aangebracht n een ruime hoeveelheid. Na zwemmen of sporten wordt de laag overnieuw aangebracht zelfs wanneer er “waterproof”op staat.

U kunt de dagelijkse zonkracht vinden op:
http://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/zonkracht